Den nya versionen Abitti 2 ersätter gradvis det gamla provsystemet som bygger på USB-minnen och virtuella datorer. På denna sida förklaras den nya versionens teknik för dem som är intresserade.

Provlokalens server startas som en Docker-maskin i stället för att startas upp från ett USB-minne eller som en virtuell dator. Servercontainern kan köras på vilken dator som helst som den som utarbetat provet har en nätverksanslutning till. Det enklaste sättet att påbörja testningen är genom att använda gymnasiets allmänna gästnätverk, om det tillåter anslutningar mellan maskiner som är ansluta till nätverket. Gymnasiets alla eventuella Abitti-nätverk måste ha en DHCP-server, för att man ska kunna ansluta till dem med en vanlig bärbar dator.

Abitti-applikationen startas på examinandens dator. När applikationen startas frågar den efter serverns nätverksadress och försöker ansluta till provlokalens server som körs i den.

Installationsanvisning för Abitti 2

Nedan finns instruktioner för hur du redan nu kan testa den nyaste versionen av Abitti 2. Innan du installerar servern behöver du installationskoden som krävs för att skapa servercertifikat. Du får koden från Abitti-stödet.

Nyaste versionen: 0.8.3 (15.11.2024)

Examinandens applikation (Windows)

  1. Ladda ned och installera installationspaketet (Installationspaketet är inte signerat): Windows
  2. Programmet startar omedelbart.
  3. I adressfältet anger du det slumpmässiga namnet för servern som certifikatskripten gav, t.ex. mankeli koira.
  4. Stäng provapplikationen från menyn högst upp på skärmen: Stäng.
  5. Efter den första användningen av applikationen Abitti 2, hittas applikationen i applikationsmenyn.

Skärmdump:

  • Alternativ 1: Högerklicka > Web capture > Beskär önskat område av bilden > Copy
  • Alternativ 2: Klicka på kameraikonen > Dela hela skärmen med applikationen > Beskär önskat område av bilden. Frågan relaterad till skärmdelning presenteras i samband med den första skärmdumpen.

Examinandens applikation (macOS)

Tyvärr finns det för närvarande ingen macOS-app för examinanden. Du kan ansluta till provet med en webbläsare. Adressen är densamma som på övervakarens skärm, men ”:8010” måste läggas till på slutet, t.ex. testi-koe-tilanne.abitti.net:8010.

Exminandens applikation (Chromebook, ChromeOS)

Provet kan utföras på Chromebook, som är ansluten till hanteringsmiljön i Google Workspace. Hanteringsmiljön konfigureras enligt följande:

  1. Logga in till Google Workspace Admin Console
  2. Navigera till Devices > Chrome > Apps & Extensions > Kiosks
  3. Lägg till adressen https://static.abitti.fi/abitti-2-test/app/chromeos/index.html som kiosk
  4. Nu bör du se Abitti2-applikationen på den hanterade Chromebookens inloggningssida. Genom att klicka på applikationen kan du utföra provet på samma sätt som med Windows-applikationen.

Skärmdump: Klicka på kameraikonen > Dela hela skärmen med applikationen > Beskär önskat område av bilden. Frågan relaterad till skärmdelning presenteras i samband med den första skärmdumpen.

Dessa saker fungerar

Med Abitti 2 är det möjligt att ordna prov som inte förutsätter tilläggsprogram. Examinandens Windows-applikation blockerar åtkomsten till datorns egna filer och internet, men macOS och Chromebook har inte ännu liknande blockeringar. Provet utarbetas och bedöms i den bekanta Abitti-nättjänsten.

Dessa saker fungerar:

  • Att ladda ned och starta provlokalens server
  • Att ladda upp prov till servern, övervaka prov och ladda upp provprestationerna till servern
  • Att installera och starta Abitti-applikationen på Windows och Chromebook
  • Provsidans grundläggande funktioner: innehållsförteckning, att öppna materialsidorna, att skriva svar (inklusive formeleditorn), inspelningar med begränsade och obegränsade uppspelningsgånger, videon.
  • Att ta skärmdumpar: Windows och Chromebook
  • Tilläggsprogrammen

Dessa saker fungerar inte

  • Abitti-applikationen låser inte provläget, vilket betyder att alla applikationer kan användas samtidigt (macOS)
  • I stället för Abitti-applikationen kan vilken webbläsare som helst användas
  • Det är inte möjligt att öppna bilagor
  • Urvalet av tilläggsprogram är begränsat

Respons och frågor

Respons och frågor kan skickas till Abitti-stödet. Ännu i detta skede ger Abitti-stödet inte teknisk rådgivning för installeringen och användningen av Abitti 2-miljön.

Mer information

Mer information om Abitti 2-projeket finns på SEN:s webbsida.

Vanliga frågor om teknik

Servercontainern innehåller inte någon DHCP-server, och Abitti1-versionen av provlokalens server ger endast nätinställningar till datorer som startats med hjälp av Abitti1-examinandpinnar. Den lättaste lösningen är att testa Abitti 2 i ett nätverk där det redan finns en DHCP-server.
Jag lyckas inte logga in på övervakarens skärm. Webbläsaren frågar om och om igen efter användarnamn och lösenord, trots att jag anger det användarnamn och lösenord som visas av Naksu 2. Försök återställa lösenordet för övervakarens skärm:
  • Starta Naksu 2
  • Klicka på kugghjulet i det övre vänstra hörnet på adminsidan
  • Om du ombeds att förnya certifikatet, godkänn begäran och vänta
  • Klicka på "Skapa övervakarens användarnamn"
  • Klicka på pilen i det övre vänstra hörnet på inställningssidan för att återvända till adminsidan
  • Försök logga in på övervakarens skärm med det nya användarnamnet och lösenordet
I vissa nätverk är anslutningen mellan datorerna blockerad av säkerhetsskäl. Gör följande test:
  • Starta Naksu 2
  • Om servern är igång, stoppa den
  • Klicka på kugghjulet i det övre vänstra hörnet på adminsidan
  • Om du ombeds att förnya certifikatet, godkänn begäran och vänta
  • Klicka på pilen i det övre vänstra hörnet på inställningssidan för att återvända till adminsidan
  • Starta servern
  • Logga in på övervakarens skärm på servern på adressen som visas av Naksu 2 (https://KAKSI-SANAA.koe.abitti.dev) på en serverdatorn
  • Om inloggningen lyckades vet du att adressen KAKSI-SANAA.koe.abitti.dev indikerar rätt server
  • Anslut en till dator till samma nätverk och öppna samma adress som visas på övervakarens skärm (https://KAKSI-SANAA.koe.abitti.dev)
  • Försök öppna examinandens vy om inloggningen till övervakarens skärm lyckades (https://KAKSI-SANAA.koe.abitti.dev:8010)
Anslutningsproblemen kan även bero på till exempel serverdatorns brandvägg. Om du har problem, kontakta Abitti-stödet!
Eftersom studentexamensprovet utförs individuellt kommer det inte att finnas öppen eller begränsad tillgång till internet. Allt material som behövs i provet måste också i framtiden finnas med i provet.